Iniciació al disseny d’espais efímers
El curs vol proporcionar les eines d’iniciació al disseny d’espais efímers (escenografies, instal·lacions artístiques, estands, aparadors): Un recorregut a través d’una intervenció pràctica a l’espai des de la idea inicial fins a la forma definitiva.
Programa del curs
(+info)1. Metodologia
El curs s’estructura en sessions teòriques i pràctiques presencials actiu-participatives. S’entregarà o projectarà material didàctic paral·lelament a l’explicació de la docent. Al llarg del curs, es facilitaran a l’alumnat recursos d’aprenentatge a les competències pertinents. Diverses sessions estaran centrades en la metodologia de treball cooperatiu per activar la cohesió del grup i la participació.
2. Materials o recursos
Material bàsic de papereria per dibuixar, esbossar, pintar com: tisores, cúter, cinta mètrica, velles revistes, cartolines...
El material per a la realització del projecte final individual és a càrrec dels alumnes.
Es recomana que els/les participants tinguin un pc o un dispositiu mòbil o una tauleta per fer la carpeta d’aprenentatge. En qualsevol cas, els exercicis realitzats i el lliurament final també es poden lliurar en format físic.
3. Objectius del curs
- Conèixer obres i exponents claus del panorama històric i actual del disseny efímer.
- Aprendre a transmetre un missatge de forma clara i directa a l’espectador a través de la intervenció a l’espai.
- Aprendre coneixements bàsics sobre materials, textures, composició i ús del color.
- Conèixer les fases principals del disseny d’un projecte i saber-les planificar i desenvolupar.
El curs proporcionarà les eines bàsiques per endinsar-se al món de l’espai efímer (escenografies de teatre, cinema i televisió, estands, aparadorisme, instal·lacions, dissenys d’experiències en esdeveniments públics o privats) tant de forma teòrica com pràctica: repassant exemples de propostes al llarg de la història fins a l’actualitat i mitjançant una sèrie d’exercicis que guiaran el participant a les fases més significatives del disseny d’un projecte efímer.
Com a resultat final d’aquest recorregut l’alumne dissenyarà un projecte personal creatiu on desenvoluparà les eines apreses aplicant-les a qualsevol variant d’espai efímer.
4. Continguts i planificació didàctica
Classe introductòria.
Presentació del recorregut de la professora i les seues influències artístiques. Presentació individual dels alumnes i coneixements previs. Plantejaments del curs i primer exercici pràctic que es contrastarà al final del curs per poder observar l’evolució dels participants.
BLOC 1
Què és l’espai efímer? Breu recorregut a través de la història del disseny efímer fins als nostres dies centrant-nos en les etapes més emblemàtiques.
BLOC 2
Característiques principals del disseny efímer actual: composició i desenvolupament.
- Es passaran en ressenya exemples significatius de diferents tipologies ‘espais per adquirir coneixements fonamentals i poder així dissenyar un bon projecte des de les bases.
- S’aprofundirà en particular sobre l’espai escènic teatral mitjançant exercicis pràctics a l’aula. Seguidament es passaran en ressenya creadors i influències a l’escena contemporània.
- Al final d’aquest bloc es demanarà als alumnes analitzar diversos tipus d’espais.
BLOC 3
Els primers passos per dissenyar un projecte efímer espacial.
El moodboard i l’storytelling en un projecte efímer. A través d’exercicis pràctics s’abordaran aquestes dues eines útils perquè l’usuari connecti emocionalment i emotivament amb l’atmosfera de l’espai i l’experiència.
BLOC 4
Disseny d’un projecte espacial individual.
- Esbossos i primeres proves de la idea. Eines: dibuixos o collage (tant manual com virtual). Aquest procés servirà per definir la configuració final de l’espai tenint en compte la ubicació de cada element, les dimensions i el punt de vista.
- Elecció de materials. S’analitzaran diferents materials enfocant-se en la capacitat d’evocar sensacions i emocions.
- El paper del color i de les textures. Es parlarà de la importància del color i les textures i del rol que jugarà a la proposta dels alumnes.
- Es realitzarà un prototip de maqueta de treball tractant de donar una idea clara del projecte i explicar-ho de manera sensorial.
- Apunts sobre planificació del muntatge i instal·lació del projecte a l’espai.
- Lliurament del projecte final. Presentació dels treballs a classe. Discussió grupal sobre les propostes i les primeres indicacions de la professora. Els alumnes hauran d’adjuntar tot el material realitzat a un dossier final de presentació del projecte per accedir a la retroalimentació individual de la professora.
5. Criteris d’avaluació
Al llarg del curs, es proposaran una sèrie d’exercicis per monitoritzar la comprensió dels continguts teòrics i la seva aplicació pràctica. D’aquesta manera, es consideraran com a criteris d’avaluació: l’autonomia, la capacitat d’anàlisi, la investigació prèvia i la recerca de referents, l’elecció de criteris clars i coherents per al desenvolupament del disseny del projecte, la veu pròpia i la creativitat. a la recerca de solucions constructives, com estètiques, la planificació del procés i el respecte dels temps de lliurament. A més, es tindrà en compte la participació de l’alumne i la interacció amb els companys.
Bibliografia
- ARNHEIM, Rudolf, El pensamiento visual. Paidó, Barcelona, 1986.
- BLAZQUEZ, Eduardo, Espacio escénico y representación simbólica. OMM, Madrid, 2016.DONDIS, A. Donis, La sintaxis de la imagen: introducción al alfabeto visual. Gustavo Gili, Barcelona,
- FERNÁNDEZ, Celia, Composición, Percepción visual y color para las artes escénicas. OMM, Madrid,2019.
- HASEGAWA, Masaaki, Sí , eres creativo: técnicas para potenciar tu creatividad. Advook, Sevilla, 2016.
- HELLER, Eva, Psicología del color. Gustavo Gili, Barcelona, 2007.
- MELLO, Bruno, Trattato di Scenotecnica. De Agostini, Novara,
- MUNARI, Bruno, Fantasía. Gustavo Gili, Barcelona, 201
- RAYMOND, José Luis, El actor en el espacio. La escenografía como generadora de la acción escénica. Fundamentos, Madrid, 2019.
Condicions d'accés
(+info)Persones que mostrin interès cap al tema i/o amb ganes d’aprofundir-ne els coneixements.
Requisits: No es requereixen coneixements previs, és un curs introductori.