Creació de materials bio per a un disseny sostenible

Produir un mostrari atractiu i coherent visual i conceptualment, segons els interessos particulars i/o àrea de treball de cada alumne/a.

El propòsit d’aquest curs és la creació de materials biobasats, amb especial atenció a la seva aplicació en el disseny de moda (tèxtil i indumentària, joies i accessoris) i de producte. Això es lograrà a través de la comprensió dels principis teòrics, l’experimentació i el desenvolupament de materials nous. El projecte consistirà en l’elaboració per part de l’alumne/a d’un mostrari acord a la seva àrea d’interès.

Dit objectiu s’assolirà mitjançant:

• El coneixement de l’evolució i l’estat de l’art dels materials d’origen biològic.
  • Experimentació i adquisició de coneixements sobre la fabricació i processos de treball.
  • La producció d’un registre fotogràfic i escrit.
  • La manipulació i intervenció dels nous materials.
  • El desenvolupament d’un pensament crític en relació a possibles aplicacions.
  • Adquisició d’un llenguatge adequat per referir-se al camp dels biomaterials.
  • El treball des d’una perspectiva de disseny circular.

A qui va dirigit?

(+info) (-info)

Dissenyadors, artistes, artesans, estudiants o professionals amb interès en el disseny circular i els biomaterials. Persones que vulguin introduir-se en els materials circulars.

Qui imparteix el curs?

Maria Carelli

Maria Carelli es va especialitzar en Arts Aplicades i porta més de 10 anys dedicada a la joieria d’autor. Com a artesana i emprenedora, treballa amb materials nobles, materials reciclats i orgànics. Des de fa uns anys, investiga sobre els biomaterials, als quals considera una possible solució a la contaminació per plàstics. A més de graduar-se en Arts Aplicades a l’Escola Massana, Maria Carelli ha passat pel taller d’artistes de renom i també per diferents escoles de joieria. Maria Carelli ha participat en múltiples exposicions col·lectives internacionals, incloent LOOT al MAD Museum de Nova York, Tendence a MESSE Frankfurt, Artesania Catalunya i Disseny Hub de Barcelona.

Programa del curs

OBJECTIUS

• Comprendre l’evolució històrica i l’estat de l’art respecte als biomaterials.
  • Experimentar i adquirir coneixements sobre la fabricació i processament de materials biobasats.
  • Comprendre les característiques dels materials desenvolupats: qualitas estètiques, propietats mecàniques i propietats funcionals.
  • Plantejar possibles aplicacions dels nous materials en funció de les propietats.
  • Manipular i intervenir els materials.
  • Treballar des del model d´economia circular.
  • Generar un pensament crític en l’alumne/a: De quina manera aprofitaries les propietats?
  • Generar debate entre els alumnes per compartir els punts de vista personals/professionals.
  • Adquirir i aplicar un llenguatge apropiat per referir-se als nous materials i els seus processos.
  • Desenvolupament d’un mostrari atractiu visualment i coherent conceptualment.

CONTINGUTS

• Evolució i estat de l’art dels biomaterials. Usos i aplicacions en diferents camps. Dissenyadors i artistes que treballen amb biomaterials. Exemples en la indústria.
  • Productors de biomaterials. Projecció de vídeos i entrega de material teòric.
  • Experimentació i fabricació de mostres de biomaterials.
  • Es compartiran fórmules i s’investigarà a partir de bancs de receptes. Desenvolupament de biopolímers basats en residus orgànics locals.
  • Fabricació de pigments naturals i orgànics.
  • Generar un registre dels materials fabricats, no només fotogràfic, sinó també una fitxa tècnica que inclogui les característiques mecàniques i propietats funcionals, així com les qualitats estètiques.
  • Escollir processos de treball i provar-los al taller. Es treballaran les superfícies al taller.
  • Investigar els temps de secat segons volumetria.
  • Incorporar una perspectiva des del disseny circular i la sostenibilitat tant en els ingredients i
  • materials emprots en la fabricació com en l’eficiència del procés de fabricació i aplicacions dels materials.
  • Classificacions i definicions dels diferents termes en constant evolució: biomaterials, biobasats, biofabricats, bioensamblats, biosintètics, etc
  • S’investigaran i desenvoluparan biomaterials generats a partir de gelificants, midons, cel·lulosa i derivats.
  • Visita a Materfad.
Període:

1r quadrimestre

Docent
Número d'hores
Calendari
informació per concretar a inicis de setembre
Nivell
Iniciació/Ampliació
Cost del curs

100€ inscripció + 409€ matrícula + 11€ assegurança
TOTAL 520€