Curs d’art feminista

L’artista feminista María Llopis mostrarà l’evolució de l’art feminista des del seu sorgiment als anys setanta fins a l’actualitat. Al llarg del curs coneixerem el treball d’artistes queer-trans-feministes i es tutoritzarà un projecte personal de cada participant des d’una perspectiva feminista.

Analitzarem com l’art reflecteix i dinamitza els canvis a la nostra societat per a una societat més justa i igualitària.

En cas de confinament aquest curs continuarà on-line

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

  • Produir una peça d’art amb una mirada feminista i política.
  • Conèixer l’evolució de l’art feminista des del seu origen fins al moment actual.
  • Poder reflexionar sobre el món de l’art de forma crítica.

2. Continguts

L’obra d’artistes com ara Ana Mendieta, Valie Export, Marina Abramovich, Barbara Kruger, Cindy Sherman, Guerrilla Girls, Louise Bourgeois, Del Lagrace Volcano, Tracey Emin, Ana Álvarez-Errecalde, Daniela Ortiz, Mireia Sallarés. El moviment Postporn a Barcelona entre els anys 2004 i 2010 (Diana Pornoterrorista, PostOp). El fenomen de la música Trap i el moviment del ball Twerk en relació als nous feminismes. La teoria feminista d’autors com Virginie Despentes o Paul B. Preciado.

3. Metodologia

A classe es mostraran obres i se n’analitzarà el contingut polític per grups de treball. També s’analitzaran les diferents tècniques emprades. Es treballarà en la creació del projecte personal amb tècniques interdisciplinars: pintura, dibuix, performance, vídeo, instal·lació, fotografia, etc.

4. Criteris d’avaluació

  • Cada participant ha de produir una obra pròpia al final del curs o haver aconseguit les ferramentes necessàries per a realitzar una crítica feminista del món de l’art.
  • L’alumne ha d’haver assistit al 80% de les classes com a mínim

Bibliografia

  • ALIAGA, Juan Vicente. Órden fálico. Androcentrismo y violencia de género en las prácticas artísticas del siglo xx. Akal, Valencia, 2008.
  • CARRO, Susana. Cuando éramos diosas. Estética de la resistencia de género. Trea, Gijón, 2018.
  • DESPENTES, Virginie. Teoría King kong. Random House, Barcelona, 2018.
  • EMIN, Tracey, Strangeland. Hodder and Stoughton, UK, 2005.
  • GIUNTA, Andrea. Arte y feminismo latinoamericano. Siglo XXI, Madrid, 2018.
  • HALBERSTAM, J. Jack. Gaga Feminism: Sex, Gender, and the End of Normal. Beacon Press, Boston, 2012.
  • MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. Cátedra, Madrid, 2003.
  • LLOPIS, María. El Postporno era eso. Melusiona, Barcelona, 2010.
  • PRECIADO, Paul B. Un apartamento en Urano. Anagrama, Barcelona, 2019.
  • RECKITT, Helena. Arte y feminismo. Phaidon, Barcelona, 2013.
  • SENTAMANS, Tatiana y TEJERO, Daniel (eds.) Cuerpos/sexualidades heréticas y prácticas artísticas. Elche: Universidad Miguel Hernández de Elche. 2010.
  • STÜTTGEN, Tim. Post Porn Politics. B-books, Berlin, 2007.
  • TORRES, Diana J. Coño potens. Manual sobre su poder, su próstata y sus fluidos. Txalaparta, Pamplona, 2015
  • TORRES, Diana J. Vomitorium. Autoedición.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

El perfil de l’alumnat a qui va dirigit són persones amb inquietuds pel món de l’art i el feminisme.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.