Curs intensiu d’estiu: Cistelleria i Creació

Introducció al teixit de fibres vegetals. Una mirada artesana a la creació.

Introducció al teixit artesanal de cistelleria amb fibres vegetals de plantes locals. A través de la reflexió i de la pràctica ampliarem la comprensió sobre la idea d’artesania i de cistelleria. Una aproximació als conceptes, processos, materials i tècniques principals del teixit de cistelleria.

Abordarem qüestions sobre el sentit i l’origen de la cistelleria i la seva relació amb el territori, sempre des d’una visió artesanal i manual. Treballarem amb plantes pròpies de la cistelleria mediterrània, com la balca, el vímet i el jonc. I coneixerem els principals processos i tècniques de manipulació a través de l’espai de taller experimental i d’exercicis pràctics.

DISTRIBUCIÓ DE LES SESSIONS:

2 tardes a l’Escola Massana + Intensiu de divendres tarda, dissabte i diumenge a l’estudi propi de l’artista i docent en Serinyà (Girona).

Horaris i calendari:

• Dimecres 3 de Juliol de 15h a 20h (Escola Massana)
  • Dijous 4 de Juliol de 15h a 20h (Escola Massana)
  • Divendres 5 de Juliol de 15h a 20h (Taller Serinyà)
  • Dissabte 6 de Juliol de 9.30h a 18h (Taller Serinyà)
  • Diumenge 7 de Juliol de 9.30h a 18h  (Taller Serinyà)

A qui va dirigit?

(+info) (-info)

El curs està dirigit a persones interessades en l’artesania, l’art o el disseny i vulguin aprendre les tècniques bàsiques de la cistelleria i el teixit de fibres vegetals. No és necessari experiència prèvia en l’àmbit.

Qui és el docent?

Ona Trepat Rubirola

Artista plàstica i professora, nascuda el 9 de febrer de 1995 a Girona. La seva proposta artística es caracteritza per estar relacionada amb els processos artesanals, les arts tradicionals i la cistelleria. Graduada amb Belles Arts per la Universitat de Barcelona, on també és Professora Associada. També és Professora Col·laboradora a la Universitat Elisava. Postgrau d’Arts Aplicades Contemporànies a l’Escola la Massana i formació d’arts tradicionals i geometria a SAOG Studios, Londres. Aprèn cistelleria popular i tècniques de teixit de fibres vegetals amb diferents artesans del territori català i d’arreu. Realitza obra escultòrica, instal·lacions efímeres i obra pública. També desenvolupa diferents projectes de caire comunitari i rural juntament amb la recerca de ritus, processos i tècniques tradicionals de teixit de fibres vegetals.

Ona Trepart

Programa del curs

OBJECTIUS

Introducció als processos i metodologies de la cistelleria amb l’objectiu d’adquirir una nova comprensió i la possibilitat de profunditzar en el fet artesanal i el teixit de fibres vegetals. Exploració dels materials i les possibilitats creatives a través de l’experimentació pràctica en teixit de fibres vegetals.

CONTINGUTS

El sentit de l’artesania

• Orígens de la cistelleria: ecologia i filosofia de l’artesania
  • La tècnica i els processos segons el territori
  • Una visió artesanal: la importància del procés manual

Materials i processos de manipulació

• Fibres vegetals pròpies de la mediterrània i herbes de marge
  • Qualitats de les fibres: fibres toves i fibres rígides
  • Identificació, recol·lecció i cultius.
  • Procés d’assecat
  • Tractament del remullat de les fibres: la relació amb l’aigua

Tècniques

• Cordar, trenar i llatar.
  • Nusos i lligades: del pla al volum.
  • Teixits senzills de vímet – Cul de queixal i variacions.
  • Teixit de dos ramals: volums amb balca.
  • Escombres i estris teixits.
Període:

Curs d’estiu 2024

Docent
Ona Trepat Rubirola
Número d'hores
Calendari
03.07 al 07.07.24
Nivell
Ampliació
Cost del curs

TOTAL 440€ (inscripció 100€ + matrícula 340€)

Allotjament, transport i menjars no inclosos