Iniciació al disseny d’espais efímers

El curs proporcionarà les eines bàsiques per a endinsar-se en el món de l’espai efímer (escenografies, estands, aparadorisme). A través d’una sèrie d’exercicis, experimentarem les principals fases d’un projecte efímer. Com a resultat final, cada participant dissenyarà un projecte personal aplicant les eines proposades al llarg del curs.

Aquest curs guiarà a l’alumnat, tant de manera teòrica com pràctica, per a conèixer obres i exponents claus del panorama històric i actual del disseny efímer. Així mateix, ensenyarà a transmetre un missatge de manera clara al “espectador” orientant als alumnes a través de nocions bàsiques sobre materials, textures, composició i ús del color. A més, ajudarà a conèixer les fases principals del disseny d’un projecte i la seva organització i planificació.

Aprenent a idear i dissenyar un projecte des de les bases, podràs experimentar amb diferents llenguatges i aproximar-te a la creació d’experiències vivencials on interactuen tots els sentits.

Cost material: 15–40€

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius: 

  • Conèixer referents claus d’obres i exponents del panorama històric i actual del disseny efímer.
  • Aprendre a transmetre un missatge de manera clara i directa al «espectador» o client a través d’una intervenció final en l’espai.
  • Desenvolupar un estil i una veu personals.
  • Conèixer les principals fases del disseny d’un projecte: saber-les planificar i dur a terme. 

2. Continguts i planificació didàctica

Classe introductòria.
Presentació del recorregut de la professora i les seves influències artístiques. Presentació individual dels alumnes i els seus coneixements previs. Plantejaments del curs i primer exercici pràctic que es contrastarà al final del curs per a poder observar l’evolució dels participants. 

BLOC 1
Què és l’espai efímer? Breu recorregut a través de la història del disseny efímer fins als nostres dies centrant-nos en les etapes més emblemàtiques. 

BLOC 2
Característiques principals del disseny efímer actual: composició i desenvolupament.

  • Es passaran en ressenya exemples significatius de diferents tipologies d’espais per a adquirir coneixements fonamentals i poder així dissenyar un bon projecte des de les bases.
  • S’aprofundirà en particular sobre l’espai escènic teatral a través d’exercicis pràctics a l’aula. Seguidament es passaran en ressenya creadors i influències en l’escena contemporània.
  • Al final d’aquest bloc es demanarà als alumnes analitzar diversos tipus d’espais. 

BLOC 3
Els primers passos per a dissenyar un projecte efímer espacial.
El moodboard i el storytelling en un projecte efímer. A través d’exercicis pràctics s’abordaran aquestes dues eines útils perquè l’usuari connecti emocionalment i emotivament amb l’atmosfera de l’espai i la seva experiència.  

BLOC 4
Disseny d’un projecte espacial individual.

  • Esbossos i primeres proves de la idea. Eines: dibuixos o collage (tant manual com virtual). Aquest procés servirà per a definir la configuració final de l’espai tenint en compte la ubicació de cada element, les dimensions i el punt de vista.
  • Elecció de materials. S’analitzaran diferents materials enfocant-se en la seva capacitat d’evocar sensacions i emocions
  • El paper del color i de les textures. Es parlarà de la importància del color i les textures i del rol que jugarà en les proposta dels alumnes.
  • Es realitzarà un prototip de maqueta de treball tractant de donar una idea clara del projecte i explicar-lo de manera sensorial.
  • Anotacions sobre planificació del muntatge i instal·lació del projecte en l’espai.
  • Lliurament del projecte final. Presentació dels treballs en classe. Discussió grupal sobre les propostes i primeres indicacions de la professora. Els alumnes hauran d’adjuntar tot el material realitzat en un dossier final de presentació del projecte per a accedir a la retroalimentació individual de la professora. 

3. Metodologia

El curs s’estructura en sessions teòriques i pràctiques presencials actiu-participatives. Es lliurarà o projectarà material didàctic paral·lelament a l’explicació de la docent. Al llarg del curs, es facilitaran a l’alumnat recursos d’aprenentatge en les competències pertinents.
Diverses sessions estaran basades en la metodologia de treball cooperatiu per a activar la cohesió del grup i la participació. 

4. Criteris d’avaluació: 

Al llarg del curs, es proposaran una sèrie d’exercicis per a monitorar la comprensió dels continguts teòrics i la seva aplicació pràctica. D’aquesta manera, es consideraran com a criteris d’avaluació: l’autonomia, la capacitat d’anàlisi, la recerca prèvia i la cerca de referents, l’elecció de criteris clars i coherents per al desenvolupament del disseny del projecte, la veu pròpia i la creativitat tant en la cerca de solucions constructives, com a estètiques, la planificació del procés i el respecte dels temps de lliurament. A més es tindrà en compte la participació de l’alumne i la interacció amb els companys.

Bibliografia

  • ARNHEIM, Rudolf, El pensamiento visual. Paidó, Barcelona, 1986.
  • BLAZQUEZ, Eduardo, Espacio escénico y representación simbólica. OMM, Madrid, 2016.
  • DONDIS, A. Donis, La sintaxis de la imagen: introducción al alfabeto visual. Gustavo Gili, Barcelona,
  • FERNÁNDEZ, Celia, Composición, Percepción visual y color para las artes escénicas. OMM, Madrid,
  • 2019. 
  • HASEGAWA, Masaaki, Sí, eres creativo: técnicas para potenciar tu creatividad. Advook, Sevilla, 2016.
  • HELLER, Eva, Psicología del color. Gustavo Gili, Barcelona, 2007. 
  • MELLO, Bruno, Trattato di Scenotecnica. De Agostini, Novara, 1990.
  • MUNARI, Bruno, Fantasía. Gustavo Gili, Barcelona, 2018.
  • RAYMOND, José Luis, El actor en el espacio. La escenografía como generadora de la acción escénica. Fundamentos, Madrid, 2019

Condicions d'accés

(+info) (-info)

El curs està obert a tota mena d’alumnat que tingui inquietuds cap al disseny i la creació de diferents tipus d’intervencions en l’espai.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.