Iniciació al disseny d’espais efímers
El curs proporcionarà les eines bàsiques per a endinsar-se en el món de l’espai efímer (escenografies, estands, aparadorisme). A través d’una sèrie d’exercicis, experimentarem les principals fases d’un projecte efímer. Com a resultat final, cada participant dissenyarà un projecte personal aplicant les eines proposades al llarg del curs.
Aquest curs guiarà a l’alumnat, tant de manera teòrica com pràctica, per a conèixer obres i exponents claus del panorama històric i actual del disseny efímer. Així mateix, ensenyarà a transmetre un missatge de manera clara al “espectador” orientant als alumnes a través de nocions bàsiques sobre materials, textures, composició i ús del color. A més, ajudarà a conèixer les fases principals del disseny d’un projecte i la seva organització i planificació.
Aprenent a idear i dissenyar un projecte des de les bases, podràs experimentar amb diferents llenguatges i aproximar-te a la creació d’experiències vivencials on interactuen tots els sentits.
Cost material: 15–40€
Programa del curs
(+info)1. Objectius:
- Conèixer referents claus d’obres i exponents del panorama històric i actual del disseny efímer.
- Aprendre a transmetre un missatge de manera clara i directa al «espectador» o client a través d’una intervenció final en l’espai.
- Desenvolupar un estil i una veu personals.
- Conèixer les principals fases del disseny d’un projecte: saber-les planificar i dur a terme.
2. Continguts i planificació didàctica
Classe introductòria.
Presentació del recorregut de la professora i les seves influències artístiques. Presentació individual dels alumnes i els seus coneixements previs. Plantejaments del curs i primer exercici pràctic que es contrastarà al final del curs per a poder observar l’evolució dels participants.
BLOC 1
Què és l’espai efímer? Breu recorregut a través de la història del disseny efímer fins als nostres dies centrant-nos en les etapes més emblemàtiques.
BLOC 2
Característiques principals del disseny efímer actual: composició i desenvolupament.
- Es passaran en ressenya exemples significatius de diferents tipologies d’espais per a adquirir coneixements fonamentals i poder així dissenyar un bon projecte des de les bases.
- S’aprofundirà en particular sobre l’espai escènic teatral a través d’exercicis pràctics a l’aula. Seguidament es passaran en ressenya creadors i influències en l’escena contemporània.
- Al final d’aquest bloc es demanarà als alumnes analitzar diversos tipus d’espais.
BLOC 3
Els primers passos per a dissenyar un projecte efímer espacial.
El moodboard i el storytelling en un projecte efímer. A través d’exercicis pràctics s’abordaran aquestes dues eines útils perquè l’usuari connecti emocionalment i emotivament amb l’atmosfera de l’espai i la seva experiència.
BLOC 4
Disseny d’un projecte espacial individual.
- Esbossos i primeres proves de la idea. Eines: dibuixos o collage (tant manual com virtual). Aquest procés servirà per a definir la configuració final de l’espai tenint en compte la ubicació de cada element, les dimensions i el punt de vista.
- Elecció de materials. S’analitzaran diferents materials enfocant-se en la seva capacitat d’evocar sensacions i emocions
- El paper del color i de les textures. Es parlarà de la importància del color i les textures i del rol que jugarà en les proposta dels alumnes.
- Es realitzarà un prototip de maqueta de treball tractant de donar una idea clara del projecte i explicar-lo de manera sensorial.
- Anotacions sobre planificació del muntatge i instal·lació del projecte en l’espai.
- Lliurament del projecte final. Presentació dels treballs en classe. Discussió grupal sobre les propostes i primeres indicacions de la professora. Els alumnes hauran d’adjuntar tot el material realitzat en un dossier final de presentació del projecte per a accedir a la retroalimentació individual de la professora.
3. Metodologia
El curs s’estructura en sessions teòriques i pràctiques presencials actiu-participatives. Es lliurarà o projectarà material didàctic paral·lelament a l’explicació de la docent. Al llarg del curs, es facilitaran a l’alumnat recursos d’aprenentatge en les competències pertinents.
Diverses sessions estaran basades en la metodologia de treball cooperatiu per a activar la cohesió del grup i la participació.
4. Criteris d’avaluació:
Al llarg del curs, es proposaran una sèrie d’exercicis per a monitorar la comprensió dels continguts teòrics i la seva aplicació pràctica. D’aquesta manera, es consideraran com a criteris d’avaluació: l’autonomia, la capacitat d’anàlisi, la recerca prèvia i la cerca de referents, l’elecció de criteris clars i coherents per al desenvolupament del disseny del projecte, la veu pròpia i la creativitat tant en la cerca de solucions constructives, com a estètiques, la planificació del procés i el respecte dels temps de lliurament. A més es tindrà en compte la participació de l’alumne i la interacció amb els companys.
Bibliografia
- ARNHEIM, Rudolf, El pensamiento visual. Paidó, Barcelona, 1986.
- BLAZQUEZ, Eduardo, Espacio escénico y representación simbólica. OMM, Madrid, 2016.
- DONDIS, A. Donis, La sintaxis de la imagen: introducción al alfabeto visual. Gustavo Gili, Barcelona,
- FERNÁNDEZ, Celia, Composición, Percepción visual y color para las artes escénicas. OMM, Madrid,
- 2019.
- HASEGAWA, Masaaki, Sí, eres creativo: técnicas para potenciar tu creatividad. Advook, Sevilla, 2016.
- HELLER, Eva, Psicología del color. Gustavo Gili, Barcelona, 2007.
- MELLO, Bruno, Trattato di Scenotecnica. De Agostini, Novara, 1990.
- MUNARI, Bruno, Fantasía. Gustavo Gili, Barcelona, 2018.
- RAYMOND, José Luis, El actor en el espacio. La escenografía como generadora de la acción escénica. Fundamentos, Madrid, 2019
Condicions d'accés
(+info)El curs està obert a tota mena d’alumnat que tingui inquietuds cap al disseny i la creació de diferents tipus d’intervencions en l’espai.