Professorat
NURIA BITRIA
Professora d’Art Tèxtil a l’Escola Massana de Barcelona, on va arribar després d’una trajectòria multidisciplinària en el món de la creativitat. Llicenciada en Comunicació Audiovisual a la Universitat Complutense, s’especialitza en Estètica i Teoria de les Arts en la Universitat Autònoma de Madrid. Va ser directora d’art i escenògrafa en cinema de ficció i publicitari durant més de deu anys. Cursa els estudis d’Art Tèxtil a l’Escola Massana i els continua a Bèlgica (KASK, Gent) on defineix el seu interès pel teixit de calada i estreta el seu vincle amb l’interiorisme. Realitza el Màster universitari en Creació Artística de la Universitat de Barcelona. Actualment és Directora Creativa de la marca de disseny tèxtil, Teixidors.
ANNA CHAMPENEY BRETT
Amb formació acadèmica britànica, l’ Anna té una trajectòria professional consolidada tant en creació tèxtil, especialista en teixit de calada, com a comissària d’exposicions, docent i ponent en conferències sobre artesania contemporània i la relació amb la societat. Treballa amb Craftspace, el Crafts Council de Great Britain i La Universitat de Vigo i actualment és sòcia de SACo, Societat Artesania Contemporània. A partir d’un procés de recerca conceptual, la seva obra explora el diàleg amb la matèria. Des del 2000 treballa específicament amb telers manuals, tant electrònics com tradicionals, i col·labora amb la indústria tèxtil. Lil fascina el potencial del teixit de calada com a expressió poètica i exposa les seves obres en exposicions a nivell nacional i internacional. Com a docent, transmet i tradueix conceptes tèxtils complexos de manera simple i propera.
https://annachampeney.com/
ttps://instagram.com/annachampeney/
GREGO GARCÍA TEBAR
Del 1982 al 1989 estudia l’especialitat de joieria a l’Escola Massana de Barcelona amb el professor Ramón Puig Cuyàs, amb qui descobreix una nova forma d’entendre la joieria contemporània. Des de 1989 exposa a diversos països Europeus, Estats Units i Canadà. La seva obra és adquirida pel Musée des Bijoux-Arts de Montreal i forma part de nombroses col·leccions privades.
Del 1993 al 1995 forma part de la Junta Directiva d’Orfebres Fad, sent cofundadora del concurs internacional ENJOIAT i participant com a jurat en diversos certàmens.
Juntament amb altres joiers, és cofundadora de diversos col·lectius – LOCAL D, AL RAS – que estableixen noves fórmules de cooperació entre els seus membres i socis.
El 2003 crea la Galeria AMARANTO JOIES, de la qual n’és directora fins a l’actualitat. El 2008 rep el premi del Col·legi Oficial de joiers i rellotgers de Barcelona.
El Museu de ciències naturals de Granollers, li encarrega al 2013 l’organització i la gestió de l’exposició Papallona, en què selecciona les obres de 100 artistes procedents de tot el món.
OSCAR GUAYABERO
Oscar Martinez Puerta, neix al Raval de Barcelona el 1968. Realitza estudis d’Art i Disseny Industrial a l’Escola Massana. El seu treball es desenvolupa entre la teoria, la crítica i l’anàlisi del disseny i l’arquitectura. Curador d’exposicions com a “Disseny per viure” al Museu del Disseny que va guanyar el premi Ciutat de Barcelona 2016 i que va donar origen a les jornades anuals sobre disseny social, sota el mateix nom. Autor de nombrosos llibres sobre disseny i arquitectura - Retrat imperfecte de Curro Claret (2016), Encants de Barcelona. Memòria gràfica del Mercat de Bellcaire (2020), El disseny del dia abans (2021) i Neutopies (2022). Actualment combina la docència sobre creativitat, història del disseny i la imatge a diverses escoles de Barcelona, amb l’assessorament en matèria de comunicació a l’Ajuntament de Barcelona, i projectes curatorials i expositius. Dins aquest darrer cal destacar una monografia sobre Javier Mariscal sota el nom ABCDario Mariscal (Madrid, 2020) i una altra sobre Enzo Mari dins la Festa del Grafisme (Barcelona, 2022).
Entrada a la Viquipèdia
https://ca.wikipedia.org/wiki/Oscar_Guayabero
YUKIKO MURATA
Neix a Ishikawa, Japó. Estudia ceràmica, vidre i disseny a Barcelona, Kanazawa (Japó) i Copenhaguen, on es llicencia en l’especialitat de ceràmica i vidre a la Danmarks Designskole. Ha exposat les seves creacions en exposicions individuals i col·lectives a llocs com Barcelona, Tarragona, Girona, Saragossa, Segòvia, Madrid, Andorra, New York, Tòquio i Kanazawa i en països europeus com Holanda, Suïssa, Alemanya, França, Bèlgica, Dinamarca i UK .
Treballa i investiga en diversos formats des dels més petits, com ara botons, fins a projectes arquitectònics de major escala; interessada tant en les peces utilitàries com en les de formalització especulativa i/o experimental.
Actualment, compagina la creació personal amb la docència professional, a nivell nacional i internacional, impartint cursos de ceràmica, vidre i disseny, així com tallers sobre creativitat, sostenibilitat i aspectes específics de la cultura japonesa.
https://www.instagram.com/llardeyukiko/?hl=ja
IRENE PÉREZ
Nascuda a Terrassa al 1975, Irene Pérez es va llicenciar primer en fotografia i més tard en belles arts a la University of Illinois at Chicago. Va iniciar la seva carrera com a artista visual a Chicago on va trobar en els materials i tècniques tèxtils el llenguatge adequat per explorar idees sobre la identitat cultural i social, el gènere, el llenguatge i la transmisió de coneixements. A través i com a part de la seva pràctica artística, Pérez ha participat en varis col·lectius d’activisme social, feminista i mediambiental d’entre els quals cal destacar que és membre fundadora del grup Mitja Subversiva.
SANTIAGO PLANELLA
Santiago Planella (Olot, 1961) es llicencia en Belles Arts a l’Accademia di Belle Arti di Firenze al 85. Des d’aleshores ha realitzat projectes d’escultura pública, exposicions i performances en diferents àmbits culturals. Del 1998 al 2015 dirigeix l’estudi de disseny i projectes ceràmics intervento Santiago Planella a Sant Mori (Alt Empordà) especialitzat en intervencions arquitectòniques i paisatgístiques, peça utilitària i de gran format, ceràmica d’autor, disseny ceràmic... El 2016 obté el Màster de Producció i Investigació Artística a la facultat de Belles Arts de la UB. Actualment està fent un treball de recerca pràctica i teòrica com a doctorand sobre l’aportació de les pràctiques ceràmiques contemporànies al pensament posthumanista i a les noves materialitats. Des del 2013 combina aquestes activitats amb la docència al Postgrau d’Arts Aplicades Contemporànies i al Grau Universitari d’Art i Disseny a l’Escola Massana de Barcelona, adscrita a la UAB.
JESÚS-ÀNGEL PRIETO VILLANUEVA
Doctor (2017) per la Universitat de Barcelona, amb la tesi “La lluita pel reconeixement dels oficis artístics i l’Escola Massana de Barcelona”. Profesor de l’Escola Massana, des de l’any 1979, exercint de coordinador director (1993–2000). Va instaurar i va coordinar el Postgrau en Arts Aplicades Contemporànies (2014–19). Ha presidit l’A-FAD (2003–07), així com ha promogut i coordinat jornades sobre artesania contemporània, participat en consells assessors en diferents governs en l’àmbit de l’artesania i el disseny, i escrit articles i impartit conferències en aquestes matèries.