Recorregut per l’animació audiovisual

El curs abraça un ampli viatge per una tècnica centenària de vida i màgia: l’animació.

L’animació - com la imaginació - no té límits. Aquest curs proposa un llarg viatge en el temps, ampli i divers, per diferents tècniques de l’animació audiovisual, endinsant-se en un univers ple de màgia i sense fronteres.

El recorregut que planteja transita per un cinema d’artistes reconeguts amb d’altres més experimentals o perifèrics, on les tècniques d’animació han estat centrals a la seva trajectòria o aplicades en un context específic com el clip musical, títols de crèdit, publicitat, museístic, documental, cinema d’autor, híbrids, etc.

El seu marc temporal està plantejat des de l’època prèvia a l’invent del cinematògraf (1895), a partir de les diferents joguines òptiques; el cinema sense càmera analògic; l’stop motion; rotoscòpia; collage; pixil·lació; time-lapse; així com híbrids amb la nova tecnologia, eines audiovisuals i contextos més actuals com les xarxes socials o gifs animats.

Alguns dels autors destacats: George Méliès, Émile Cohl, Oskar Fischinger, Lotte Reiniger, Norman McLaren, Len Lye, Jan Švankmajer, Robert Breer, Michel Gondry, William Kentridge, Osamu Tezuka, Martha Colburn, Nick Park, Terry Gilliam, Wes Anderson, Tim Burton, entre d’altres.

Alguns dels autors/es destacats/des: George Méliès, Émile Cohl, Oskar Fischinger, Lotte Reiniger, Norman McLaren, Len Lye, Jan Švankmajer, Robert Breer, Michel Gondry, William Kentridge, Osamu Tezuka, Martha Colburn, Nick Park, Terry Gilliam, Wes Anderson, Tim Burton, entre d’altres.

A qui va dirigit?

(+info) (-info)

Aquest curs està destinat a qualsevol persona, del camp artístic/audiovisual o no, amb certa curiositat per esbrinar el que s’amaga darrere dels processos més amplis de l’animació audiovisual.

Participants amb ganes de descobrir aquest univers i els seus autors/artífexs, a partir d’un recorregut ben il·lustrat, de visionats i anàlisi comentats obertament. I amb les seccions pràctiques del curs, tenir la possibilitat de provar en primera persona o en grup algunes de les tècniques vistes a les classes per tal de completar l’experiència.

Qui imparteix el curs?

(+info) (-info)

Antoni Pinent

Antoni Pinent (Lleida, 1975) és cineasta (experimental/animació), artista interdisciplinari, curador independent d’art contemporani, i professor convidat a diversos museus, centres culturals d’art, cinemateques, universitats, escoles d’art i cinema.

És llicenciat en Història de l’Art i Doctor en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, UB. Ha estat premiat per la Biennal del Museum of Contemporary Cinema Foundation (Nova York, París, Madrid, 2008), i ha rebut la Medalla FAD al Foment de les Arts i del Disseny, pel seu treball en l’equip de programació de Xcèntric: el cinema del CCCB (Barcelona, 2009).

Com a cineasta, ha treballat en tots el formats analògics i els seus treballs s’han projectat en festivals, cinemateques i museus com el SF MoMA. (San Francisco, EUA 2012). Monogràfics a: Microscope Gallery (NY, EUA 2021); VARTEX (Medellín, Colòmbia. 2018); BLITZ (Zumzeig, Barcelona. 2017); INVIDEO (Milà, Itàlia. 2017); Festival de Cinema Radical (La Paz, Bolívia. 2017); MUTA (Lima, Perú. 2017); DOBRA (Rio de Janeiro, el Brasil. 2015); MUSAC (Lleó. 2014); Biennal de la Imagen en Movimiento. BIM (Bs.As., l’Argentina. 2012); La enana marron (Madrid. 2010); entre altres.

Entre el 2014 i 2018, va formar part de l’equip de comissariat de Ismo, Ismo, Ismo. Cine Experimental en América Latina, (Getty Institute / Los Angeles Filmforum).
Amb recerca, programació i text en publicació (University of California Press) centrat en el cinema sense càmera a Amèrica Llatina. www.ismismism.org

El seu treball, es troba disponible en 35mm, 16mm i digital en Light Cone (París), Canyon Cinema (San Francisco), Canadian Filmmakers’ Distribution Center (Toronto) i HAMACA (Barcelona).

Així com la Mini Sèrie “i STiLL BELiEVE iN CELLULOiD” a la plataforma Filmin.

Des de 2015 és professor convidat al Màster d’Stop Motion de BAU (Escola de Disseny de Barcelona).

Vimeo
Web
Instagram

Antoni Pinent

Programa del curs

(+info) (-info)

OBJECTIUS

Els objectius estan centrats en compartir unes sessions plenes de creativitat, lloc de trobada amb altres persones amb inquietuds similars en la imatge en moviment, i el treball pràctic individual o en grup per conèixer millor el procés.

Al finalitzar el seminari, el participant haurà conegut una panoràmica molt àmplia d’autors vinculats o arrelats a aquesta tècnica, tot això ben il·lustrat amb fragments del seu treball o procés (making of). Per acabar, entendrà i haurà gaudit dels secrets interns de l’animació audiovisual, des de la vessant d’un treball apassionant però que alhora necessita certa disciplina, i un ampli ventall de coneixements tècnics amb afinitats artístiques que aportarà el curs.

CONTINGUTS

BASES: El curs es centrarà en la història, evolució i realització de diferents autors o treballs que han emprat variades tècniques de l’univers de l’animació, en els seus diferents contextos: llargmetratge, curtmetratge, clip musical, publicitat, títols de crèdit, gifs, noves tecnologies, etc. Així com des de l’espectre més convencional narratiu, comercial, abstracte, documental, experimental, museístic, aplicat o no lineal. Algunes de les tècniques que es treballaran des del visionat o la pràctica seran: flipbooks, cinema sense càmera, stop motion, collage, sorra, etc. Al llarg del curs es farà un recorregut cronològic o per autors monogràfics, a través de les diferents tècniques, des del pre-cinema fins als nostres dies, tot això complementat amb anàlisis i visionats a classe. S’adjuntarà una bibliografia complementària de cadascuna de les sessions, així com referències audiovisuals per ampliar més enllà de les classes.

ESTRUCTURA: El taller/seminari està dividit en 9 sessions teòriques amb exercicis pràctics, per experimentar en primera persona alguns dels processos estudiats durant els visionats. Inclourà una sessió especial de visita al Museu del Cinema de Girona.

LA PRÀCTICA: Les sessions tindran un caràcter monogràfic per autors i tècniques, per a una bona base-introducció que es podrà aplicar posteriorment a qualsevol treball que vulgui realitzar l’alumne. Els exercicis pràctics es realitzaran dins i fora de les classes, perquè l’alumne provi en primera persona el contacte directe amb les tècniques, materials i metodologies, obtenint així un primer contacte a partir del propi procés pràctic.

Dissabte 28.6.25: Visita al Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol a Girona.

Període:

Curs d’estiu

Docent
Antoni Pinent
Número d'hores
40h
Calendari
HORARI: de 16:30 a 20.30h
DATES: 23/6 al 30/6/25
Dissabte 28/6/25 visita al Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol a Girona
Nivell
CURS D’INICIACIÓ
Cost del curs

TOTAL 520€ (inscripció 100€ + matrícula i assegurança 420€)

Màxim d'alumnes
15
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES