Art, activisme i estètiques contemporànies
En aquest curs, s’aborden els aspectes i aplicacions socials de l’art. S’analitza a nivell teòric les diferents propostes de les pràctiques socials en l’art contemporani i es treballen metodologies d’investigació de les ciències social, així com els aspectes ètics i estètics de les propostes artístiques en aquest àmbit. Paral·lelament, es proposa una pràctica en la qual les persones participants dissenyaran i realitzaran, en petits grups o individualment, les seves pròpies propostes artístiques vinculades a fets socials, tenint en compte els assumptes ètics i estètics d’aquesta forma d’art.
Programa del curs
(+info)1. Objectius
- Reflexionar sobre els aspectes i aplicacions socials de l’art.
- Conèixer moviments i estètiques contemporànies vinculades a l’acció social.
- Aprendre eines d’investigació social en base a les arts.
- Fer un procés de recerca i creació vinculat a una qüestió social.
2. Continguts
En aquest curs, s’aborden els aspectes i aplicacions socials de l’art. S’analitza a nivell teòric les diferents propostes de les pràctiques socials en l’art contemporani i es treballen metodologies d’investigació de les ciències social, així com els aspectes ètics i estètics de les propostes artístiques en aquest àmbit. Es reflexionarà sobre l’art crític, l’art polític, la creació comunitària i la investigació en base a les arts a partir de casos pràctics que aborden el context penitenciari, el biomèdic, la salut mental, les dictadures i altres, tenint en compte la perspectiva de gènere i decolonial així com els condicionants socioeconòmics. Es presentaran tanmateix propostes d’artistes que han centrat les seves pràctiques en la col·laboració i l’acció social.
Paral·lelament, es proposa una pràctica en la qual les persones participants dissenyaran i realitzaran, en petits grups o individualment, les seves pròpies propostes artístiques vinculades a fets socials, tenint en compte els assumptes ètics i estètics d’aquesta forma d’art.
3. Programa
- Introducció
- Estètiques contemporànies i formes socials de l’art. Vincles entre metodologies d’investigació social i pràctiques artístiques.
- La pràctica artística situada
- La corporalitat i els feminismes com a metodologia d’investigació i creació.
- Aspectes ètics i estètics de les arts participades.
- Investigació-creació en la pràctica
- Sistema penitenciari i escriptura creativa.
- Les arts del moviment com a resistència a la institució biomèdica.
- Territorialitats perifèriques i creació comunitària.
- Circ contemporani a les aules.
- Estats totalitaris i performance.
- Investigar amb l’art
- Investigar amb l’art: una revisió critica. L’art etnogràfic i l’etnografia des de l’art. El dispositiu artístic, el seu abast, funció i crítica.
- L’art crític
- Art i política, formes de l’art crític, l’art com a forma de resistència.
- L’art desinstitucionalitzant
- Art, clínica y l’exercici polític de pensar
- La desinstitucionalització de la psiquiatria. Intervencions artístiques.
- La forma del pensament
- Relació entre paraula i imatge amb eines plàstiques, audiovisuals i interactives.
- Del col·lectiu al col·laboratiu per Marcel·lí Antúnez.
- Teoria dels Àmbits. Forma de treball col·lectiu en la Fura dels Baus, Els Rinos i Erro Genético en els anys 80 ‘.
- Sistematúrgia. Introducció als processos de participació interactiva a través d’instal·lacions i performances 1992–2014.
- Metodologies Col·laboratives. Treballs col·laboratius en les instal·lacions Metamembrana i Alsaxy, en acció de carrer Tracapello i en les obres visuals Traspassant Murs i Milcaps, totes dues amb col·lectius desfavorits
- Treball Final
- Treball teòrico-pràctic d’investigació-creació tutoritzat.
4. Metodologia
Combinarem l’estudi teòric de textos i el visionat de documents audiovisuals amb exercicis per a problematitzar-los i posar en pràctica els conceptes treballats.
5. Criteri d Avaluació
Assistència i participació. A més, al finalitzar el curs es demanarà una pràctica teòrica o artística.
- Exercicis pràctics sobre lectures obligatòries: presentació oral a partir d’una lectura crítica de textos sobre teoria de l’art, ciències socials i estètiques contemporànies 25 %
- Diari de camp sobre les sessions teòriques i les activitats pràctiques. Es valorarà la capacitat reflexiva i crítica del procés d’aprenentatge 25%
- Treball final de recerca: treball teòrico-pràctic en que es plantejarà una acció artística en un context social. Es valorarà la recerca teòrica del context i l’adequació de la intervenció artística als objectius plantejats 50%
Bibliografia
-
ANTÚNEZ, Marcel·lí (2016). Sistematúrgia. Barcelona: Polígrafa catalan.
- BOURDIEU, Pierre. El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2010.
- BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
- BUTLER, Judith (2007) El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A
- CLIFFORD, James. Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Barcelona: Gedisa, 2001.
- DANOWSKI, Déborah y VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo (2018). ¿Hay mundo por venir? Ensayo sobre los miedos y los fines. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Félix. (1975). Kafka: Por una literatura menor. México: Ed. Era, 1978.
- DENZIN, Norman K. i LINCOLN, Yvvonna S. (Coord). Manuals de Investigación Cualitativa Vol. IV. Métodos de recolección de y analisis de datos. Barcelona: Gedisa, 2015.
- FONTDEVILA, Oriol (2018). El arte de la Mediación. Bilbao: Consonni.
- FOSTER, Hal. El Retorno a lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal, 2001.
- GARBAYO-MAEZTU, M. (2016). Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo. Bilbao: Consonni.
- GARCÍA CANCLINI, Néstor. La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Madrid: Katz Editores, 2013.
- LEPECKI, André. Agotar la danza. Performance y política del movimiento. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá , 2009.
- LISETTE, Lagnado and other. Cultural Anthropophagy. The 24th Bienal de Sao Paolo 1998. London: Afterall Books, 2015.
- MARCUS, George. Ethnography through thick and thin. Princeton: Princeton University Press, 1998.
- MARXEN, Eva. Diálogos entre arte y terapia. Del arte psicótico al desarrollo de la arteterapia y sus aplicaciones. Barcelona: Gedisa, 2011.
- MARXEN, Eva. La etnografía desde el arte. Alteridades, 37, 7–22, 2009.
- PAITUVÍ, Marissa. (2019). Oncogrrrls, narrativas colaborativas sobre el cáncer de mama. Autoetnografía de una micro-utopía. En S. Fernández-Garrido y E. Alegre-Agís, Autoetnografías, cuerpos y emociones (II): Perspectivas feministas en la investigación en salud. Lleida: URV.
- PRECIADO, Paul B. (2008). Testo yonqui. Madrid: Espasa Calpe, S. A.
- RANCIÈRE, Jaques. El espectador emancipado. Castellón: Ellago Ediciones, 2010.
- REBENTISCH, Julianne (2018). Estética de la Instalación. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- ROSLER, Martha (2017). Clase cultural. Art y gentrificación. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- SANSI, Roger. Art, Anthropology and the Gift. Londres: Bloomsbury Academic, 2015.
- SCHNEIDER, Arnd and WRIGHT, Christopher (ed.). Between art and anthropology. Contemporary ethnographic practice. Oxford: Berg , 2010
- ZAFRA, Remedios (2015) Ojos y Capital. Bilbao: Consonni.
- HANTELMANN, Dorothea von (2017). Cómo hacer cosas con arte. Bilbao: Consonni.
Condicions d'accés
(+info)El curs està adreçat a persones amb experiència en les pràctiques artístiques i/o les ciències socials interessades en aprofundir en el vincle entre art i societat
Requisits: Enviar un currículum vitae i una carta de motivació. Enviar del 1 al 30 de enero del 2022 a: massana.permanent@escolamassana. posant a l’assumpte requisits + nom del curs