El món de la performance: Teoria i pràctica de l’art d’acció
Ens endinsarem en l’art de la performance com a vida, aguditzant la intuïció i el coneixement sensitiu, energètic i polític de les nostres corporalitats. Aquesta exploració estarà enllaçada amb xerrades que presenten múltiples teories corporals, coneixent artistes de diverses geografies. Ens plantejarem la pròpia performativitat a través de l’estètica, la composició, el concepte, la motivació i la realització d’accions (individuals i col·lectives) juntament amb la intervenció d’espais i l’ús d’objectes.
Teoria i pràctica de l’Art de la Performance o Art d’Acció. A través d’exercicis específics d’autoconeixement corporal i mental s’aguditzarà la intuïció i el sentit de comunitat prestant atenció a la part sensitiva - energètica- política de les corporalitats que habitem. Es treballarà aquest art vital a través de l’escolta extrema des del ser individual fins a l’ésser comunal. Aquesta exploració corposensorial anirà conjuntament enllaçada amb xerrades i debats sobre les múltiples teories corporals (corpo-geografia, corpo políticx, afectiva / afectadx, corpo identitarix i frontererx, corpo ritual, etc.), coneixent artistes que treballen aquesta pràctica des de diverses geografies i realitats. L’exploració generada permetrà la reapropiació corporal per part dels i les participants i el seu ús com a eina per a la creació d’accions individuals i col·lectives. Es treballarà l’estètica, composició, concepte, motivació i realització de les accions juntament amb la intervenció dels espais i l’ús d’objectes.
Places exhaurides
A qui va dirigit?
(+info)Obert a persones amb o sense experiència prèvia en la performance o art d’acció.
Qui imparteix el curs?
(+info)Isil Sol Vil x Marina Barsy Janer
Marina Barsy Janer x Isil Sol Vil són artistes, curadores, investigadores i pedagogues de la performance. Directores de l’espai de creació i pedagogia radical MATERIC.ORG. Curadores de MAR DE ISLAS trobada de performance del Carib i EMPREMTA festival internacional de performance. Marina es doctora en Història i Teoria de l’Art per la Universitat d’Essex (Regne Unit) i Isil té un Grau Superior en Modelisme Industrial per l’Escola Massana. Comencen el seu treball conjunt el 2015 arrelades en la filosofia poètica de l’amor subversiu x cures extremes. Han presentat obra a Europa, Àsia i les Amèriques en festivals, museus i galeries com Tempting Failure (Regne Unit), Live Art Ireland (Irlanda), CCCB (Espanya), Ex Teresa Arte Actual (Mèxic), F.I.A.P. (Martinica) ¡Viva! ArtAction (Canadà), entre altres. La seva obra forma part de l’arxiu del Live Art Development Agency (Regne Unit), de l’Art Exchange Project (Regne Unit), Museu de l’Empordà (Espanya) i el Netherlands Institute for Sound and Vision (Països Baixos), entre altres. Han fet cursos de performance dins del Programa d’Estudis Independents del MACPR – Museu d’Art Contemporani de Puerto Rico, Massana Permanent de l’Escola Massana de Barcelona i en els departaments de Belles Arts de la Universitat de Puerto Rico i la Universitat de Barcelona.
Programa del curs
(+info)OBJECTIUS
- Conèixer el món de la Performance o Art d’Acció des de diferents corporalitats i realitats geopolítiques.
- Entendre’ns com una geografia político-afectiva.
- Posar en pràctica la teoria: de la teoria farem pràctica i de la pràctica, teoria.
- Reconnectar amb les memòries de les nostres “cuerpas” com a matèria primera de les nostres accions.
- Desenvolupar les eines necessàries per a realitzar accions de performance individuals, simultànies i col·lectives.
- Activar espais no convencionals a partir de la presència individual / comunal.
- Establir una comunicació intuïtiva entre l’objecte i la nostra pròpia corporalitat.
- Utilitzar la corporalitat que habitem per enderrocar el que se’ns ha impedit fer.
- Activar un caràcter crític amb la realitat que ens envolta i utilitzar la performance per crear altres realitats possibles.
- Crear una nova comunitat.
CONTINGUTS
Art de la Performance o Art d’Acció (que?, com?, quins cossos?, quines històries?). Es tracta d’ampliar la mirada, no d’acotar i/o definir aquesta pràctica eclèctica i amorfa. Mitjançant la visualització d’obres d’artistes obrirem espais de debat i anàlisi. Es treballarà la performance com Art-Vida, abordant diferents teories corporals (corpo-geografia, corpopolíticx, afectiva / afectadx, corpo identitarix i frontererx, corpo ritual, corpo-degeneradx, etc.) i desenvolupant el que definim com a AmOr Subversiu x Cures eXtremes. A través d’exercicis específics d’autoconeixement i intuïció individual-comunal, treballarem estats alterats de l’ésser que desvelaran la política corporal (lxscuerpxs) dins d’una comunitat efímera. Dins d’aquesta investigació continua, es crearan accions individuals i col·lectives.
Es desenvoluparà el curs a partir de quatre seccions que sempre estaran interconectadas: corporalitat, identitat, objecte i espai.
Bibliografia
- ALBARRÁN, Juan, Performance y arte contemporáneo: Discursos, prácticas, problemas. Cátedra, Madrid, 2019.
- CRUZ SÁNCHEZ, Pedro, Arte y performance: Una historia desde las vanguardias hasta la actualidad. Akal, Madrid, 2021
- CULLEN, Deborah (ed.), Arte ≠vida. Actions by artists of the Americas 1960–2000. El Museo del Barrio, Nueva York, 2008.
- D’EMILIA, Dani y CHÁVEZ, Daniel B. Ternura Radical es...Hysteria! Revista. [en línea]. 2015
- DIAZ, Santiago, Performar es descolonizar. Ensayo de una epistemología corporante. Mundo Performance. Plataforma de investigación y creación alrededor del arte de la performance y el arte contemporáneo [en línea]. 2020.
- FEDERICI, Silvia, Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Traficantes de sueños, Madrid, 2018 (9a ed.).
- GALINDO, María, Feminismo bastardo.Brecha Lésbica,La Paz, 2022
- GARBAYO MAEZTU, Maite, Cuerpos que aparecen: Performance y feminismos en el tardofranquismo. Consonni, Bilbao, 2016
- GÓMEZ-PEÑA, Guillermo. En defensa del arte del performance. Horizontes Antropológicos. [en línea]. 2005, vol.11, n.24, pp.199–226
- JODOROWSKY, Alejandro (dir.), La Montaña Sagrada [película]. 1973
- PARAJANOV, Sergei (dir.), El color de la granada [película]. 1968
- Performancelogia: Todo sobre Arte de Performance y Performancistas [en línea]: http://performancelogia.blogspot.com
- VASON, Manuel, Encounters: Performance, Photography, Collaboration. Arnolfini, Bristol, 2007
- WARR, Tracy, El cuerpo del artista. Phaidon, Londres, 2006