Pintura: El Retrat

Els conceptes fonamentals de la pintura. El coneixement de les eines, els materials i l’aprenentatge de la tècnica de la pintura a l’oli. La comprensió dels esquemes visuals del retrat. La representació del rostre a partir de l’estudi dels valors de la llum: l’escala de grisos i l’estudi de les mescles. Pintar a partir de la fotografia i amb model del natural.

La pràctica del taller es complementarà amb referències teòriques i amb una amplia bibliografia.

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

L’objectiu d’aquest curs és donar una base tècnica sòlida que permeti a cada alumne desenvolupar la seva pròpia singularitat pictòrica. Es tracta de generar un procés d’aprenentatge dels recursos tècnics pictòrics per representar amb solvència el rostre humà. Es treballaràn les estratègies de representació a partir de l’estudi dels valors de la llum, fomentant la relació conscient amb els materials i la recerca dels valors plàstics propis del fet pictòric. Més que com un sistema de codis tancat, amb els clixès i les convencions pròpies de la pintura acadèmica, aquest curs proposa la pràctica pictòrica com un experiència d’obertura que generi una recerca i exploració personals a la pintura.

2. Continguts

2.1. El conceptes fonamentals i el coneixement dels materials
Introducció teòrica dels conceptes fonamentals de la pintura. El coneixement de les eines i materials de la pintura: introducció i explicació sobre els diferents suports, els pinzells, els pigments i la paleta de colors, els diluents, aglutinants, accesoris i la neteja del material.

2.2. La construcció del rostre

La representació del rostre humà i la recerca de la semblança a partir de l’estudi de l’estructura, les proporcions i l’expressió. Introducció al mètode de dibuix en les tres posicions bàsiques.

2.3. L’estudi dels valors de la llum en el retrat

Aprendre a representar el volum del rostre i la seva construcció tonal mitjançant els valors de la llum; la grisalla com a mètode de pintura bàsica. Treballs pictòrics a partir de fotografies en blanc i negre.

2.4. Els colors del gris

Introducció a la teoria bàsica del color i l’escala dels valors de la llum. Estudi de les mescles: el gris cromàtic i el gris acromàtic, exploració de les diferents mescles per crear grisos.

2.5. Pintar amb model del natural

La pintura amb model del natural a partir d’una paleta reduïda i en clau baixa. La percepció visual i l’aprenentatge d’una mirada sintètica. Aprendre a representar el rostre a partir dels valors de la llum, la interpretació de les tres dimensions i la seva representació al pla pictòric. Sessions amb model del natural.

3. Informació i teoria

A més de la dimensió pràctica i del coneixement tècnic de la pintura, en aquest taller també es tindrà en compte la seva dimensió intel·lectual i teòrica. Es facilitarà una amplia bibliografía i una llista de pel·lícules sobre la relació entre el cinema i la pintura.

4. Metodologia

El docent compartirà amb els alumnes la seva experiència com a pintor i els seus coneixements tècnics i pràctics de l’ofici de la pintura. En aquest taller es treballarà des de l’assessorament individual de cada alumne, partint dels coneixements bàsics de la tècnica, per desenvolupar el potencial pictòric i la singularitat pròpies de cada alumne. Es treballarà des de la comprensió dels esquemes visuals i les estratègies de representació de la pintura des d’una complexitat creixent, partint de fotografies fins a la pintura amb models del natural. L’objectiu pedagògic consistirà bàsicament a simplificar les dificultats tècniques (la resistència del material) sense reduir la complexitat pictòrica.

5. Criteris d’avaluació

Es valoraran l’assistència a classe, l’interès i la motivació demostrats per l’alumne, així com la seva comprensió i el desenvolupament personal en el procés d’aprenentatge de la pintura.

Bibliografia

  • ARNHEIM, Rudolf, Arte y percepción visual, Alianza Editorial, Madrid, 2002.
  • BAILLY, Jean-Cristophe, La llamada muda, Akal Ediciones, Madrid, 2001.
  • BERGER, John, Los retratos de Fayum a El tamaño de una bolsa, Taurus Ediciones, Madrid, 2004.
  • FOCILLON, Henri, Elogio de la mano, Olañeta, Barcelona, 2021.
  • GOMBRICH, Ernst H., Arte e ilusión, Phaidon, London, 2008.
  • LORD, James, Retrato de Giacometti, Antonio Machado Libros, Madrid, 2002.
  • MARTÍNEZ-ARTERO, Rosa, El retrato. El sujeto en el retrato. Montesinos, Barcelona, 2004.
  • MATISSE, Henri, Escritos y consideraciones sobre el arte, Editorial Paidós, Barcelona, 2010.
  • PEDROLA, Antoni, Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas, Ariel, Barcelona, 2004.
  • SYLVESTER, David, La brutalidad de los hechos. Entrevistas con Francis Bacon, Ediciones Polígrafa, Barcelona, 2009.
  • VAN GOGH, Vincent, Cartes a Theo, Tres i quatre, València, 2010.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Tot tipus d’alumnes amb coneixements bàsics del dibuix.

Requisits abans de realitzar la inscripció: lliurament d’un portfoli en format PDF que inclogui de tres a cinc imatges de treballs propis que demostrin nocions bàsiques de dibuix al correu: josepm.cabane@gmail.com

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.